عباس آخوندی
عباس آخوندی
دفاعیات وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح
آخوندی: عزیزتر از جان مردم هیچ چیز دیگری نیست
عباس آخوندی گفت: «حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است،درحالی که عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش آنها هیچ چیز دیگری نیست.»
وزیر راه و شهرسازی در جریان بررسی استیضاح خود در نشست عصر امروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سومین باری است که برای استیضاح به مجلس می آیم،اظهارداشت: چهار بار به عنوان سوال بودم و دو بار استیضاح؛ همه هشت بار گذشته توضیحات من قانع کننده بود و شما لطف کردید و توضیحات بنده را پذیرفتید. این بار هم بر مبنای آمار و اطلاعات امیدوارم آنچه رخ داده را می گویم و امیدوارم مورد عنایت قرار بگیرد.
او با بیان اینکه من همواره از این پرسش و پاسخ لذت بردم،عنوان کرد: مردمسالاری و دموکراسی یعنی همین ؛ پرسشگری هست و مسئولان خود را موظف به پاسخگویی به سئوالات نمایندگان می دانند.
آخوندی گفت: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.
او افزود: ما در فرودگاه یاسوج ۳۰  میلیارد تومان هزینه کردیم وقصد داشتیم در دهه فجر برای افتتاح بریم که شوربختانه این اتفاق افتاد.

نمی خواهم فرافکنی کنم
آخوندی با طرح این سئوال که چرا تاب آوری حمل و نقل کشور ما اینقدر کم است؟ گفت: نکته مهم نحوه جذب سرمایه گذاری و بین‌الملی در شرایط خشکسالی است؛ بی شک حوادث اخیر نگرانی های زیادی برای مردم ایجاد کرده است.
او افزود: عزیزتر از جان مردم، حفظ ایمنی و رفاه مهم تر نیست؛ نمی خواهم فرافکنی کنم. مسئول صادق باید مسئولیت خود را بپذیرد. به عنوان بالاترین مسئول دستگاه از هر رنج و زحمت بی قید و شرط پوزش می خوام.
وی ادامه داد: آنچه موجب بهبود شرایط  می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم؛ به هر حال حمل  و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می کنیم نه از یک عامل، بلکه از مجموعه عوامل صحبت می کنیم.

کمبود تجهیزات عامل غافلگیری برف تهران
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم.
او گفت: سوال این است که آیا می‌شد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
او با اشاره به حوادثی که در فرودگاه جان اف کندی افتاد گفت: شش روز پیش ۴۷۰ پرواز در فرودگاه جان اف کندی، ۵۰ پرواز د ر فرودگاه لیبرسی نیویورک، ۴۷۵ پرواز در فرودگاه گوادرو در انگلیس تمام قطارها و پروزاها لغو شد. نمونه این اتفاق برای فرودگاه  ژنو و دوبلین افتاد.
او با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی آیا می شد کاری کرد و همکاران انجام ندادند؟ اضافه کرد:  فقط در حوزه تهران ، طول راه ها ۹۰۰ کیلومتر است ، طبق استانداردها برای این میزان راه حداقل ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و دویست دستگاه برف کوب  نیاز است اما  ۴۲ دستگاه برف کوب و نمک پاش با عمر ۲۵ سال در حوزه تهران داریم .آیا با این تجهیزات می شود عملکرد صد در صدی داشت؟
آخوندی گفت: میزان  راه های کشور  به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده و طبق استانداردها باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط پول راهداری اختصاص دهیم اما کل اعتبارات ما در بهترین حالت دو هزار میلیارد تومان است. این ها را می گویم تا ببینید در چه شرایطی کار می کنیم.
 او ادامه داد: از محل ماده هفتاد قرار بود سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان برای راهداری تخصیص یابد اما از سال ۹۴ تا کنون میزان تخصیص صفر بوده است. این واقعیت اعتبارات یران است البته با این حرف  نه به دولت طعنه می زنم و نه مجلس. ما با همین شرایط کار می کنیم.من شرمنده روی همکاران خودم هستم چرا که هشت هزار نفر از کارگران راهدارای، سه ماه بود حقوق نگرفته بودند .وضعیت  کارگران نگهداری ریل هم همین بود.

در خدمت خانواده های حادثه دیده هستیم
وزیر راه و شهرسازی با تشریح دلایل وجود مشکل ، گفت: تا زمانی که حمل و نقل تهران جاده محور باشد، مشکلاتی از جنس مشکلات وضعیت برفی تهران پیش می آید، گفت: برخی از بسته بودن فرودگاه انتقاد دارند، اما باید بگویم  در شرایط برفی فرودگاه محدوده دید در مهرآباد کمتر از سیصد بود و در فرودگاه امام به کمتر از ۱۰۰ متر رسیده بود در حالی که خلبان برای  نشستن حداقل  ۸۰۰ متر میدان دید می‌خواهید پس امکان عملیاتی کردن فرودگاه وجود نداشت.
او در بخش دیگری از سخنانش درباره دلایل سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج توضیحاتی ارائه کرد و گفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد قانون می گوید ستاد رسیدگی به حادثه باید تشکیل شود. من هم مثل شما منتظرم گزارش را ببینم در نتیجه هر اظهار نظری بکنم خلاف قانون است.
وی قول داد تعللی در انتشار گزارش و اطلاعات صورت نمی گیرد و گفت:  رابطه شرکت های عملیاتی در سیستم هواپیمایی، با سازمان هواپیمایی مثل راننده با پلیس است ، مگر می شود در حادثه ای جاده ای پلیس را مقصر کرد؟ با این توضیح می بینید سازمان هواپیمایی کشوری دارای نفعی برای انحراف گزارش نیست ، در نتیجه به پلیس اعتماد کنید.
 وی به حوزه اخلاقی نیز ورود کرد و گفت: همه شما مستحضر هستید به محض وقوع سانحه ستاد رو تشکیل دادم و راهی منطقه شدم.
وی با اشاره به اینکه  دوشنبه صبح در منطقه حضور داشته گفت: بین خانواده ها رفتم و همه را دلجویی کردم. این حداقل کاری است که می شد انجام دادم.همچنان در خدمت خانواده ها هستم  و باز تسلیت میگم.
او درباره چرایی استعفا ندادنش گفت: یک وزیر چرا و در چه موقعیتی باید استعفا کند؟به دو دلیل؛ یک مساله همبستگی اجتماعی و دیگری رفع مانع رسیدگی به پرونده؛وقتی اتفاق در حوزه راه آهن افتاد، به سرعت اعلام کردم  من کنار می روم تا به حادثه رسیدگی کنید.
آخوندی گفت: این بار اتفاق کجا بود ؟ اصلا در حوزه وزارتخانه ما نبود. همان قدر که استعفای درست پسندیده هست ، استعفای نادرست مشکل زاست . مطمئن باشید اگر اتفاق در حوزه مسئولت من بود اولین کسی که استعفا می داد من بودم. در این شرایط استعفا علامت غلط دادن به جامعه بود چرا که موضوعی خارج از حوزه مسئولیت من است.
او گفت: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط می‌باشد.
آخوندی با بیان اینکه وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است،عنوان کرد: قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا می‌دادم.  پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجه‌گیری غلطی هم کنیم.

ایران چقدر در برابر حوادث تاب‌آور است؟
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تاب‌آور است،‌ گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است مثلا وقتی ما می‌خواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج می‌شود و وقتی یک برف اتفاق می‌افتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.
او گفت: تنها راه‌حل تهران، حمل و نقل حومه‌ای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راه‌آهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راه‌آهن حومه تشکیل شود.
آخوندی تصریح کرد:اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خط‌های راه‌آهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از این‌ها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راه‌آهن حومه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل‌باس در چند ماه گذشته با کره‌ای‌ها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیش‌بینی کرده‌ایم و برای اینکه حمل و نقل ما راه‌آهن‌ محور شود، سیاست شهرسازی ریل‌پایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیش‌بینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راه‌آهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.
او اضافه کرد: اگر بخواهیم  حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریل‌پایه برویم.
او با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است.
او ادامه داد: نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟
آخوندی گفت: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است.
او با طرح این سئوال که آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ عنوان کرد: طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟
آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، تصریح کرد: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

بدهی های دولت چقدر است؟
این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟
او افزود: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است.
او اضافه کرد: آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟
آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، متذکر شد: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
به گفته وی در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابجا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.
اوگفت: منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم.
او افزود: چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام.
آخوندی از در دست احداث بودن سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل خبر داد و گفت: به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم. برای اولین بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ایم.
او گفت: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امام و ۲۵۰ میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.
عبارات کليدی: عباس آخوندی, استیضاح, مجلس شورای اسلامی
انتشار يافته: 0    در صف انتشار: 0    تکراری، غير قابل انتشار: 0


بخش: اخبار داخلی
کد: ۱۶۹۰۳۲
انتشار: سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ساعت: ۱۷:۵۸
منبع: خبرآنلاین
کد توليد: ۸۸۸۸