مزدا۳
مزدا۳
ساخت موتور دیزلی پیشرفته جدید در شرکت مزدا
شرکت مزدا موتور اولین موتور دیزلی اشتعال متراکم (Compression-iginition) را با نام «اسکای اکتیو اکس» در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد کرد.
شرکت مزدا موتور اولین موتور دیزلی اشتعال متراکم (Compression-iginition) را با نام اسکای اکتیو اکس در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد کرد.
کاربرد این تکنولوژی برای مزدا بسیار حیاتی است؛ از یک طرف این فناوری مصرف سوخت را کاهش می دهد و ازطرفی دیگر تولید آلاینده های مانند دی اکسید کربن را به نیمی از آنچه که در سال ۲۰۱۰ تولید می کرد، کاهش می دهد.
بازدهی بالای این نسل جدید موتورهای اشتعال تراکمی مزدا که نسخه تکامل یافته تر در خانواده اسکای اکتیو هستند، به این معنی است که فرآیند ترکیب سوخت و هوا هنگامی که با پیستون فشرده شده، بی اختیار مشتعل می شود. لازم به ذکر است در موتورها قبلا از شمع برای احتراق سوخت استفاده می شد اما به دلیل عدم حضور شمع در موتورهای جدید، انفجار درون سیلندر به واسطه اشتعال تراکمی سوخت  ایجاد می شود.
براساس اعلام پایگاه کارادوایس این روش احتراق با نامSpark Controlled Compression Ignition شناخته می شود، و بر طبق ادعای این شرکت، ناحیه ای که اشتعال متراکم را ممکن می سازد را به حداکثر رسانده است و انتقال یکپارچه بین احتراق متراکم و احتراق جرقه ای سنتی ایجاد می کند.
به نظر می رسد موتور اسکای اکتیو اکس بازدهی موتور را تا حدود ۳۰ درصد بهبود می بخشد.
جالب تر اینکه، مزدا می گوید که احتراق متراکم در کنار یک سوپر شارژر موتور باعث کاهش مصرف سوخت در هنگام افزایش  ۱۰ تا ۳۰ درصدی گشتاور نسبت به موتور بنزینی اسکای اکتیو جی می شود.
نام تجاری این طرحSustainable Zoom-Zoom 2030 است که اهداف مزدا را برای دهه کاری آینده، به شرح زیر جدول بندی می کند:
۱.کاهش تولید آلاینده هایی مانند دی اکسید کربن به میزان ۵۰ درصد از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۹۰ درصدی در سال ۲۰۵۰
۲. اولویت بندی کارایی بهبودهای که در دنیای واقعی اعمال می شود، یعنی تلاش های مداوم برای  بهتر کردن احتراق موتور .
این شرکت همچنین طرح های خود برای شروع تست و توسعه سامانه و فناوری های خودران را در سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی کرده و امیدوار است بتواند سیستم استاندارد پایلوت را تا سال ۲۰۲۵ برای تمام مدل های طراحی کند.
اخیرا هم مزدا و تویوتا موافقت کرده اند که ۵۰ میلیارد ین (۵۷۰ میلیون دلار) از سهام را خریداری کنند. این بدان معنی است که از آغاز ماه اکتبر، تویوتا ۵.۰۵ درصد سهام معمولی مزدا را در اختیار دارد، در حالی که مزدا فقط صاحب ۰.۲۵ درصد سهام  تویوتا خواهد شد.
عبارات کليدی: مزدا، موتور دیزلی
انتشار يافته: 0    در صف انتشار: 0    تکراری، غير قابل انتشار: 0


بخش: خودرو
کد: ۱۵۸۹۴۶
انتشار: پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
ساعت: ۱۴:۲۵
منبع: جماران
کد توليد: ۶۸۶۸